BŁOŃSKIE SZKOŁY KOMPETENCJI W SP3
– PODSUMOWANIE PROJEKTU
Projekt „Błońskie szkoły kompetencji” realizowany przez Szkołę Podstawową nr 3 im. Hugona Kołłątaja w Błoniu w ramach RPO WM 2014-2020 X: Edukacja dla rozwoju regionu; Działanie 10.1: Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży; Poddziałanie 10.1.2: Edukacja ogólna w ramach ZIT trwał od 1 września 2020 r. do 22 grudnia 2023 r. W ramach działań projektowych uczniowie naszej szkoły wzięli udział w 2760 godzinach zajęć dodatkowych ukierunkowanych na rozwój kompetencji przyszłości oraz w 5 wycieczkach edukacyjnych. W przedsięwzięciu uczestniczyło 224 uczniów klas I-VIII oraz 15 nauczycieli. Założone efekty osiągnęło 212 uczniów, co stanowi 95% wszystkich uczestników.
W bogatej ofercie pozalekcyjnych zajęć projektowych znalazły się zajęcia kształtujące kompetencje kluczowe językowe (np. zajęcia rozwijające z języka angielskiego, niemieckiego i polskiego jako obcego) – 1020 godzin, kompetencje matematyczno-przyrodnicze (np. zajęcia rozwijające z matematyki, geografii, biologii, zajęcia wyrównawcze z fizyki i chemii) – 1260 godzin, kompetencje informatyczne (np. robotyka, druk 3D) – 240 godzin, a także zajęcia oparte na metodzie eksperymentu (np. Klub Młodych Odkrywców, koło biologiczne, koło fizyczne) – 240 godzin. Zajęcia te stały się okazją do rozwijania zainteresowań, kształtowania postaw kreatywności i innowacyjności oraz do zdobywania wiedzy w sposób atrakcyjny i praktyczny.
Celem projektu była również organizacja wycieczek edukacyjnych, podczas których uczniowie: zwiedzali interaktywną wystawę w Experymentatorium w Łodzi, odkrywali Wszechświat w Planetarium i eksperymentowali podczas zajęć laboratoryjnych w Centrum Nauki Kopernik, uczestniczyli w wycieczce naukowej do Torunia, łączącej bogatą ofertę zajęć odbywających się w Centrum Chemii w Małej Skali z najważniejszymi atrakcjami miasta, wybrali się do Warszawy na anglojęzyczny spektakl w Teatrze Buffo oraz warsztaty teatralne w Teatrze Syrena.
Zgodnie z założeniami projektu „Błońskie szkoły kompetencji” baza szkoły została wzbogacona o pomoce dydaktyczne niezbędne do właściwej realizacji głównych celów przedsięwzięcia. Zakupiliśmy m.in. serwer do pracowni komputerowej, 7 komputerów stacjonarnych i 3 komputery przenośne, 3 tablice multimedialne, długopisy 3d, zestawy do wykonywania eksperymentów (np. wielkie laboratorium chemiczne, stację pogodową „Meteo”, zestawy klocków „Lego” do nauki kodowania).
Udział w projekcie „Błońskie szkoły kompetencji” to niewątpliwie inwestycja w przyszłość naszych uczniów. Realizacja przedsięwzięcia przyczyniła się do wzbogacenia oferty edukacyjnej szkoły oraz stworzenia warunków do nauczania opartego na eksperymencie i technologiach informacyjno-komunikacyjnych. Uczniowie uczestniczący w projekcie rozwinęli kompetencje kluczowe i nabyli umiejętności uniwersalne niezbędne do efektywnego funkcjonowania w społeczeństwie oraz na rynku pracy.